Açıklanamayan infertilite (nedeni izah edilemeyen kısırlık) nedir?

Kısırlık nedenleri içinde %30’luk gibi önemli bir ağırlığa sahip bu kısırlık tipinde, çiftler nedeni anlamakta zorlanmaktadırlar. Bu nedenle tanım ve bu çiftlerin tedavi yönetimi konusuna özellikle değinmek istiyorum. Nedeni izah edilemeyen kısırlık, çocuk sahibi olmak isteyen, düzenli cinsel ilişkide bulunan çiftlerde, doğrudan bir neden olmaksızın 12 ay içinde kadının hamile kalamaması durumudur. Fakat eğer çocuk sahibi olmak isteyen kadının yaşı 35 yaşından büyükse bekleme süresi 6 ayı geçmemelidir.

Çocuk sahibi olmak isteyen çiftin kadın ve erkeğe ait üreme yeteneklerini belirleyen ya da etkileyebilen faktörler hakkında bilgili olması önemlidir. Kadına ait faktörler içinde kadının yaşı, aşırı kilolu ya da aşırı zayıf olması, adet düzeni, adet döneminde şiddetli ağrı ataklarının varlığı, endometriozis, şeker hastalığı, troid bezi ile ilgili hastalıkların varlığı, geçirilmiş karın içi ameliyatlar, ailede kısır akrabaların varlığı, sigara, alkol gibi alışkanlıklar en önemlileridir. Erkekte ise, bebeklik döneminde testislerin skrotum (torba) içinde olmaması ve buna bağlı ameliyat öyküsü, çocukluk çağında geçirilmiş hastalıklar (en önemlisi kabakulaktır), fıtık öyküsü, kıllanma azlığı, yüksek tansiyon, şeker veya psikiyatrik hastalıkların varlığı ve özellikle bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların ne olduğu başlıca önemli faktörlerdir.

Başvuran çiftin muayene ve değerlendirilmesini takiben kadında HSG (rahim tüp filmi) ile tüplerin durumu değerlendirilmektedir, erkekte semen analizinin görülmesi gereklidir. Kadında hormon testleri ihtiyaca yönelik olarak istenmektedir.

Çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin bilgi sahibi olması gereken önemli bir konu da cinsel ilişki sıklığıdır. En yüksek gebelik oranları haftada 2-3 ilişkide görülmektedir. Önemli bilgilendirme ise çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin kayganlaştırıcı jel ya da kremleri kullanmamaları gerektiğidir. Bu maddeler spermlerin hareketliliğini azaltmaktadır.

Nedeni izah edilemeyen kısırlıkta yukarıda bahsedilen risk faktörlerinin ortadan kaldırılması aslında en önemli tedavi yaklaşımıdır. Tedavi başlanacak çiftlerde kadının yaşı ve çiftin korunmasız ilişkide bulundukları süre esas alınarak yumurtalıkların uyarılması ve aşılama veya tüp bebek uygulaması yapılır.