Polikistik over sendromu nedir?

Polikistik over sendromu kadınlarda en sık görülen hormonal bozukluktur. Adet düzensizliği (seyrek adet olma veya olamama), kıllanma, ultrasonografide yumurtalıklarda fazla miktarda içinde yumurta bulunduran kesecik (folikül) lerin görüntülenmesi, erkek hormonlarının miktarı ve etkisinin artmasına bağlı saç dökülmesi, yağlı cilt, sivilcelenme problemlerinin saptanması, kilolu olma ve kilo vermede zorluk bu sendromda sıklıkla karşılaşılan bulgulardır. Tıbbi olarak tanı kriterleri için belirli bulgu ve değerler esas alınmakla birlikte, bu sendroma sahip hastaların durumları hakkında doğru bilgilendirilmeleri yaşamlarını sağlıklı olarak geçirmeleri bakımından çok önemlidir.

Genel olarak ilk tanı ergenliğin oturmasını takiben konur. Ergenliğin ilk yılında olan adet düzensizlikleri vücudun hormonlara uyum süreci nedeniyledir. Sebat eden adet düzensizlikleri, bu sendromun habercisi olabilir. Zayıf insanlarda da görülmekle birlikte genel olarak kolay kilo alma, kilo verememe bu grup kadınlarda sık görülmektedir. Özellikle karın bölgesinde görülen yağlanma artışı kozmetik olarak kolay gizlenebilse de, sağlık açısından risk taşımaktadır. Nedeni, bu tip yağlanmada kan yağ profilinde riskli faktörlerde artış görülmektedir (LDL kolesterolde yükselme). Şeker hastalığı ve yüksek tansiyon, ileri yaşlarda kalp ve damar hastalıkları görülme riski de bu grup kadınlarda daha fazladır. İnsülin direncinin görülme riski bahsedilen durumlarla ilişkilidir. Kilolu olmak, özellikle bel çevresinde yağlanma artışı bu sendromda sık karşılaşılan bulgular olmakla birlikte, bununla mücadele edilmesi kadının adet düzensizliği de dahil şikayetlerinin düzelmesini sağlayabilmektedir. Düzenli ve sağlıklı beslenme, günlük yaşam alışkanlıklarına yürüyüş ve sporun eklenmesi çok önemlidir.

Polikistik over sendromunda tedavi yaklaşımları

Polikistik over sendromunun tedavisi yoktur. Bu açıklama, ilk duyduklarında hastalarımızda ciddi endişe yaratmaktadır. Fakat, bilinçlenme sağlıklı olmak için ilk koşuldur. Aksi halde ‘… doktora gittim, verdiği ilaçları kullanırken çok iyiydim, adetlerim düzelmiş, sivilcelerim azalmıştı, bırakınca iki ay sonra hepsi geri döndü’ sözlerini sarfetmeye ve doktor doktor dolaşmaya devam edeceklerdir. Polikistik over sendromunda hastalığın değil, şikayetlerin tedavi edilmesi hedeflenmektedir. Bu nedenle adet düzensizliğinde, kıllanmada ve çocuk isteminde farklı tedavi seçenekleri uygulanmaktadır. Adet düzensizliğinde progesteron hormonu ve doğum kontrol hapları, ileri kıllanmada antiandrojenik ilaçlar verilmektedir.

Polikistik over sendromunda yumurtalıklar yumurta geliştirme ve takiben yumurtlama konusunda yetersizdir. Çocuk sahibi olma konusunda sıkıntı yaşayan kadınlarda öncelikle kilo kontrolü, takiben yumurtalıkların uyarılması ile yumurtlamayı sağlayan tedavi programları uygulanmaktadır.

Polikistik over sendromunda gebelik ve ileri yaş riskleri

Gebelikte tansiyon ve şeker yükselmesi riski fazladır. Bu nedenle düzenli kontrol yaptırılması, bilinçli beslenme ve egzersiz programlarının yapılması sağlıklı doğum süreci için gereklidir.

Takip ve tedavi almayan, yılda 4 adet dönemi altında adet gören kadınlarda ileri yaşta rahim içi kanseri görülme riski artmaktadır. Yüksek tansiyon, şeker hastalığı bakımından sağlıklı beslenme, hareket etme alışkanlığı, kilo kontrolü ve belirli aralıklarla sağlık kontrolü yaptırılması önerilmektedir.