Tüp Bebekte Tedavi Aşamaları Nelerdir?

Tüp Bebek Tedavisinde tedavi aşamalarının çift tarafından bilinmesi, tedaviye uyumu artırması nedeniyle çok önemlidir. Tedavi temel olarak dört aşamadan oluşmaktadır.

Yumurtalıkların uyarılması:

Normal aylık döngüsünde kadın her ay bir yumurta geliştirir. Tüp Bebek tedavisinde ise birden fazla yumurta geliştirilmesi amaçlanır. Bunun için hasta adet kanamasının 2-3. günü ultrasonografi ve hormon testi ile değerlendirilir. Uygun olan hasta tedavi programına alınır. Tüp Bebekte yumurtalıkların uyarılmasında hastanın yumurtalık kapasitesi, kilosu, önceki tedavilerinde verdiği yanıta göre hastaya uygun tedavi yöntemi ve ilaç dozu belirlenir. Uygulanan yönteme göre yumurtalıkların tedaviye cevabı belirli aralıklarla ultrasonografi ve hormon sonuçlarıyla değerlendirilir. Doz ayarlaması yapılır ve uygulanan protokole uygun olarak ilave ilaçların eklemesi yapılır.

Hastanın tedaviye uyumu tedavi başarısında etkilidir. Bu nedenle ilaçları nasıl yapacağını, doz ayarlanmasını doğru anladığından emin olmalıdır. Tereddüt yaşadığında sormaktan çekinmemelidir. Tüp bebek tedavisi sırasında uygulanan ilaçlar genel olarak cilt altına yapılmaktadır, hastalar bu uygulamayı kendileri yapabilmektedirler. Kas içine yapılacak enjeksiyonlarda sağlık kuruluşu desteği gerekmektedir. Tedavide kullanılan ilaçların saklanması konusunda detaylı bilgi için tıklayınız.

Ultrasonografi ve hormon ölçümleriyle geliştirilen foliküller (içinde yumurta bulunan kesecikler) uygun büyüklüğe ulaştığında, çatlatma iğnesi ile geliştirilen yumurtaların olgunlaşması sağlanır. Çatlatma iğnesinin anlatılan tarih ve saatte yapılması önemlidir. Takiben yapılacak yumurta toplama işleminin zamanlaması buna göre ayarlanmaktadır.

Yumurta Toplama İşlemi

Yumurta toplama işlemi cerrahi bir uygulamadır. Bu işlem genellikle anestezi altında yapılır. Bu nedenle hastaların en az 8 saatlik açlık sürecini tamamlamasını takiben ameliyathaneye alınması gerekmektedir. Muayene masasında temiz koşullar sağlandıktan sonra, vajinal ultrasonografi eşliğinde iğne yardımıyla yumurtalıklarda geliştirilen foliküllerin içi boşaltılır. Bu işlem sırasında negatif basınçla emilmeyi sağlayan alet kullanılır. Tüplere alınan folikül sıvıları laboratuara ulaştırılır, mikroskop altında yumurtalar ayıklanır. İşlemin bitmesini takiben kanama gibi problem gelişip gelişmediği kontrol edilir.

Daha önce geçirilen ameliyatlara bağlı olarak karın içinde yapışıklık durumunda, yumurtalıklarda kist varlığında ya da kilolu hastalarda yumurta toplama işlemi sırasında yumurtalıklara ulaşılması zor olabilir. Genel olarak bu işlem sonrasında özellikle ilk iki gün kasıklarda ağrı olabilir. Size önerilen ağrı kesicileri aldığınızda geçecek olan, şiddetli olmayan bir ağrıdır. Yukarıda bahsedildiği durumlara bağlı zor bir işlem yapıldıysa ağrının geçirilmesi konusunda doktorunuz size özel reçete düzenleyecektir. Bu nedenle yumurta toplama işlemini takiben şiddetli ağrınız oluyorsa mutlaka doktorunuz ya da tüp bebek merkeziyle iletişime geçiniz. Yumurta toplama işlemi sonrasında şiddetli ağrı nedenleri ile ilgili olarak ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

Laboratuvarda embriyo gelişim süreçleri

Yumurta toplama işlemini takiben laboratuarda öncelikle yumurtaların seçilmesi işlemi gerçekleştirilir. Takiben yapılacak işleme göre (klasik IVF veya mikroenjeksiyon) yumurtaların dış zarlarından soyulması aşamasına geçilir. Aynı süreç içerisinde alınan semende spermlerin hazırlanması süreci tamamlanır. Tüm bu işlemler sırasında sıkı kontrol yapılması çok önemlidir. Döllenmenin saptanması ve takiben embriyo gelişim aşamalarının değerlendirilmesi 3-5 günlük bir süreci kapsamaktadır. Elde edilen sağlıklı embriyo sayısı ve kalitesine göre embriyo transfer günü belirlenir.

Günümüzde laboratuar aşamasında kaliteli embriyo seçilmesi üzerine önemli gelişmeler kaydedilmektedir. Embriyoskop (Embriyonun 24 saat gözlem altında tutulması), embriyolarda kapsamlı genetik inceleme, mitoskor başta gelen uygulamalardır. Tüp Bebek tedavisi sürecinde sağlam ve sağlıklı embriyo seçilmesi kadının gebe kalmasını, daha da önemlisi sağlıklı çocuk sahibi olmasını belirleyen en önemli aşamadır.

Embriyoskop için ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

Embriyolarda kapsamlı genetik inceleme için tıklayınız.

Mitoskor nedir? Ayrıntılı bilgi için tıklayınız.

Embriyonun rahim içine verilmesi işlemi

Embriyo transferi işlemi aşaması çiftler için büyük bir heyecandır. Tedavi sürecinin tamamlanması ve gebelik testine kadar bekleme sürecinin başlaması anlamına gelmektedir. Bu işlem sırasında vajinismus, fiziksel engeller gibi nadir durumlar dışında anestezi gerekmemektedir. İşlem ağrısızdır, bu sırada karından yapılan ultrasonografi ile gözlem nedeniyle, hastanın mesanesinin dolu olması tercih edilmektedir. İşlemde rahim ağzının görünmesini sağlayacak aletin takılması ve nazik bir temizliğin ardından kateter rahim ağzına yerleştirilir. Son aşamada laboratuardan kateter içinde getirilen embriyo rahim içine planlanan yere bırakılır. Laboratuarda kateterin son kontrolünü takiben işlem tamamlanır.

Transfer işleminden sonra hastanın kullanması gereken ilaçlar bulunmaktadır. Progesteron içeren ilaçlar, transferi takiben embriyonun rahme tutunması için mutlaka kullanılması gereken ilaçlardır. Tüp bebek tedavisinde progesteronun vajinal veya kas içi enjeksiyonlar şeklinde kullanılması gereklidir. Kullanım süresi ve günlük dozu doktorunuzun tercihine göre değişmekle birlikte, gebelik testi gününe kadar kesilmeden kullanılması çok önemlidir.